<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



January 23, 2008
Satu Keputusan Yang Tidak Dikesali
Aku berjaya. Tidak pernah kusangkakan bahawa aku akan dapat mencapai cita-citaku menjadi seorang guru. Sekarang, aku mengajar di Sekolah Perempuan Raffles. Aku diberikan jawatan yang amat mustahak dan dapat dibanggakan. Aku ketua bagi subjek matematik di sekolah. Jawatan ini, walau bagaimanapun, memerlukan banyak masa dan pengorbanan. Aku mempamerkan sebuah imeg yang kemas dan profesional.

Besar kemungkinan, tiada sesiapa yang dapat meneka sejarah hitamku. Dahulu, aku jauh berbeza daripada sekarang. Aku nakal. Selalu bercampur dengan teman-teman lelaki yang minat bola sepak. Boleh dikatakan, aku juga salah seorang peminat nombot satu bola sepak. Selepas waktu sekolah, biasanya aku akan mengumpulkan beberapa orang teman lain dan kami akan mengadakan perlawanan bola sepak secara spontan.

Aku terlalu aktif dalam sukan sehinggakan aku tidak menghiraukan perkara yang lebih mustahak iaitu pelajaran. Aku tidak berminat langsung dalam pelajaran. Aku tidak memberi perhatian dalam kelas dan jarang menyudahkan kerja rumah. Aku tidak faham akan pengajaran guruku. Aku juga mudah berputus asa. Kadangkala, aku cuba memberikan perhatian dalam kelas. Tetapi, jika aku tidak faham apa-apa sedikit pun, aku akan terus berputus asa.

Tabiat burukku ini tidak sedikit pun membawa sebarang kebaikan. Malahan, aku merupakan salah seorang murid yang terkenal atas sebab kenakalanku. Berkali-kali aku disuruh berjumpa dengan beberapa orang guruku kerana tidak membuat kerja. Guruk-guruku selalu mengadu bahawa aku tidak memberikan perhatian dan selalu menghadiri kelas mengantuk, penat dan berpeluh-peluh kerana bermain bola sepak pada waktu rehat.

Bukan itu sahaja, aku kerap sekali gagal dalam ujian dan peperiksaan. Ini disebabkan aku tertidur semasa ujian itu diadakan, ataupun aku tidak faham akan soalannya dan tidak mencuba untuk menjawabnya. Jika aku lulus pun, ia kerana guru menolongku mendapatkan sebanyak jawapan berul atau munasabah. Walau apapun, aku tidak kisah tentang keputusan yang aku dapat.

Hampir kesemua guruk yang mengajarku cuba menasihatiku agar mengubah sikapku dan mula menumpukan perhatian kepada pelajaran. “Aku masih mula,” fikirku. Guruku memberitahu bahawa lebih elok jika aku mula membina minat dalam pelajaran sejak usia muda. Mereka memberikan beberapa lagi saranan agar aku menyemai minat dalam pelajaran.

Peperiksaan pengaliran akan tiba dalam sebulan lagi. Terdapat tiga aliran dalam sekolah rendah. Aliran satu, untuk mereka yang mengambil bahasa ibunda lanjutan. Aliran kedua untuk mereka yang sederhana. Aliran ketiga untuk mereka yang lemah dalam pelajaran. Aku bercadang untuk memasuki aliran kedua. Tetapi aku tidak membuat apa-apapun untuk memasuki aliran itu.

Teman-temanku yang lain sudah mula mengulangkaji. Mereka mengehadkan masa bermain bola sepak. Aku selalu ditinggalkan untuk menyambung bermain seorang diri kerana mereka semua ingin belajar. “Tak gerek lah kamu ni semua!”. Itulah keluhan yang selalu ku suarakan. Jika mereka pulang, aku pun pulang. Tetapi aku sambung bermain permainan komputer pula tatkala di rumah.

Peperiksaan penyaliran bagi murid-murid darjah empat telah tiba. Aku duduk menantikan kertas soalan. Hatiku berkocak. Aku membuka kertas soalan itu. Hatiku yang pejal menjadi cair umpama ais yang diletakkan di bawah mentari. Aku cuba memikirkan tentang jawapan kepada soalan-soalan itu. Hari-hari berikut, hal yang serupa aku alami.

Keputusan telah dipaparkan di sekolah. Aku memasuki aliran ketiga. Hatiku pecah seribu. Awan mendung bergayutan di pelipis mataku. Aku kesal. “Mengapa aku tidak mendengar kata guru? Kenapa aku malas sangat? Kenapa aku tidak pernah cuba memahami pengajaran guru? Kenapa?” Berbagai-bagai soalan menujah telinga otakku. Sudah terlambat, bisik hati kecilku.