<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



January 10, 2008
Tamatlah Pembelajaran Tarian Tradisional
Kelas bahasa melayuku tidak belajar menari lagi hari ini. Kami telah mempelajari tentang kata tunggal. Terdapat 4 jenis kata tunggal; kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata sendi.

Kata nama merupakan satu perkataan yang bebas. Ia mempunyai makna lengkap. Ia juga adalah ini pada frasa name. Contohnya adalah; yu, ru, wang, pam, bumi, busjaket, overdraf, sanwic, poskod, segugus binatang dan sekupar sirih.

Terdapat 80 kata kerja. Kata kerja tidak memiliki imbuhan. Contohnya; ada, balik, pulang, datang, gagal, hancur, ikut, jaga, lahir, keluar, mara dan terbang. Ayat yang telah disediakan untuk penerangan lanjut adalah; 'Para pelajar itu pulang ke rumah. dan 'Burung terbang dipipiskan lada.'.
Kata adjektif merupakan penerangan kata name. Ia tidak mempunyai imbuhan ataupun penggandaan. Contoh ayat; 'Cara hidup petani itu memang sederhana.' dan 'Bulan sungguh terang pada malam itu.'.

Akhiranya, kata sendi. Kata sendi mempunyai ciri-ciri kata hubung dan kata penguat. Ia adalah unsur inti pada frasa endostrik. Terdapat berbagai jenis heterogan. Contoh ayat yang diberi; 'Aziz lulus peperiksaan itu tetapi abangnya gagal.' dan 'Masakan nenek saya paling sedap.'.

Catatan ini telah dibuat di dalam kelas tadi. Harap kamu yang sedang membaca dapat mempelajari sesuatu daripada postku ini.