<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



January 18, 2009
Kerjaya Pilihan
Kerjaya. Kerjaya membawa maksud pekerjaan yang dipilih sebagai cara mencari nafkah. Kerjaya adalah langkah ketiga bagi setiap individu dalam menyelami liku-liku kehidupan. Perguaman. Itulah bidang kerjaya yang ingin saya ceburi pada masa kelak. Kenapa? Seterusnya, akan saya bentangkan fakta-fakta yang telah saya pertimbangkan dalam pemilihan kerjaya ini.

Pertama, bidang perguaman ini tidak kira bahasa, budaya mahupun agama. Sesiapa sahaja boleh menceburi bidang ini. Dengan memilih kerjaya yang merangkumi pekerja-pekerja daripada semua kaum, saya dapat memahami lebih khusus lagi tentang budaya mereka. Bukan itu sahaja, tentunya saya akan menghadapi kes-kes mengenai pelbagai kaum. Misalnya, sekeluarga Cina ingin mempusakai harta yang ditinggalkan oleh bapa mereka yang baru sahaja meninggal dunia. Anak sulung serta anak bongsu tidak mahu mengalah ataupun membahagikan harta tersebut supaya kedua-duanya dapat merasakan hasil titik peluh bapanya. Untuk mendapatkan penjelasan orang tengah, saya harus mendengar curahan hati ibunya. Tetapi, ibunya pula tidak fasih berbicara dalam bahasa Inggeris. Saya terpaksa mendapatkan pertolongan seseorang yang dapat memahami apa yang diperkatakan wanita tersebut. Saya juga harus mengumpul sebanyak mungkin informasi yang akan membolehkan saya menaakal atas siapa yang patut mempusakai harta tersebut. Dari situ, saya dapat menjelajahi bahasa, budaya dan agama mereka agar lebih cenderung lagi dengan masalah yang mereka hadapi.

Kedua, bidang perguaman memerlukan kecekapan dan ketangkasan bekerja. Kes-kes jenayah semestinya tidak boleh diperlengah-lengahkan. Saya harus pantas mendapatkan informasi daripada pihak polis tentang jenayah tersebut, informasi daripada orang ramai yang telah menyaksikan jenayah tersebut dan mengenalpasti penjenayah yang tergamak melakukan jenayah tersebut. Kecekapan bekerja menguji disiplin saya. Perlengahan dalam membereskan kerja saya akan memberi peluang kepada si penjenayah untuk cuba memikirkan alasan-alasan yang ingin diberi kepada pihak polis dan hakim apabila disoal-siasat. Jika si penjenayah ini sangat cerdik, akan dia memperincikan ceritanya agar meyakinkan. Justeru, kepantasan perlaksanaan tugas saya sangat penting.

Ketiga, seorang peguam dapat menegakkan keadilan apabila menghadapi kes-kes jenayah dan masalah-masalah domestik. Seorang peguam dapat menaakal kenapa, bagaimana dan apa yang membezakan si penjenayah dan si mangsa kes tersebut. Walaupun saya tidak dapat memilih pelanggan yang meminta bantuan saya, saya dapat mengalami desakan para pelanggan yang ingin diselamatkan. Dari situ, saya dapat memahami susah senangnya hidup seseorang itu. Misalnya, orang miskin yang menjadi mangsa akan merayu bantuan dengan sepenuh hati. Tetapi, orang kaya yang menjadi mangsa tidak hairan jika ditolak permintaannya dan akan senang-lenang meminta bantuan peguam lain.

Bukan senang untuk merealisasikan kerjaya yang diimpikan. Dengan usaha, pengalaman dan doa, insya-Allah, akan berjaya kita kecapi impian tersebut. Bercakap tentang usaha, persediaan harus dilakukan secepat mungkin. Pada usia muda kini, yang terdaya dilakukan adalah mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam semua mata pelajaran. Keutamaan kecemerlangan harus berterusan sehingga berjaya mendapatkan ijazah dalam bidang pekerjaan yang diimpikan. Pengetahuan yang luas menyenangkan pembezaan antara yang betul dan yang palsu, yang ikhlas dan yang endah tak endah. Ia juga dapat menghidarkan saya daripada dikelintung. Dengan timbaan ilmu yang tidak terputus, saya dapat menghindari daripada harus menelan kata-kata saya sendiri apabila menaakal dalam kes-kes yang dihadapi sewaktu bekerja.

Setelah mempelajari pengetahuan amnya, akan saya teruskan dalam menimba pengetahuan khususnya pula. Seperti yang telah dikatakan, seorang peguam harus tahu undang-undang negara yang terperinci. Selain itu, kemahiran yang wajib saya punyai adalah bertutur-kata dengan orang ramai. Sebagai seorang peguam, saya harus pandai berbicara bersama para pelanggan dan juri-juri serta hakim. Saya harus tahu membezakan cara berbicara bersama orang-orang yang berbeza pangkatnya. Misalan, saya boleh menyesuaikan diri berbicara bahasa pasar bersama para pekerja yang lain. Tetapi, haram bagi saya untuk berbicara sedemikian apabila dalam mahkamah. Cara berbicara dengan berkesan dan meyakinkan sangat penting kerana ia dapat memutuskan kemenangan atau kekalahan dalam kes tersebut. Setelah diputuskan kemengan atau kekalahan, diputuskan pula martabat saya di kalangan orang ramai.

Ganjaran seorang peguam sangat lumayan. Pendapatannya yang tinggi menambahkan keselesaan hidup. Dengan wang yang diperolehi pada setiap akhir bulan, saya dapat menolong orang-orang yang tidak berkemampuan, menjaga makan-minum ibu bapa saya dan menyelamatkan mangsa-mangsa yang telah tergendala. Setelah menjalankan tanggungjawab saya, wang yang berlebihan boleh saya gunakan untuk menenangkan fikiran selepas sebulan memerah otak demi melangsaikan masalah para pelanggan saya dan mencapai impian-impian saya yang lain. Tentu puas rasanya mendapat ganjaran sebegini.

Seorang peguam berkemampuan menurunkan tahap jenayah yang berlaku dalam negara. Seorang peguam boleh menolong orang ramai. Seorang peguam dapat menegakkan keadilan. Seorang peguam berdikari. Seorang peguam berdisiplin. Seorang peguam pantas. Seorang peguam cekap. Seorang peguam berkebolehan. Saya mahu menjadi peguam tersebut.