<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



February 8, 2009
Ambil Patinya, Buangkan Hampasnya
Masyarakat Melayu terkenal dengan berbagai-bagai peribahasa. Peribahasa dicipta sebagai hasil pemerhatian dan pengamatan masyarakat Melayu pada alam sekitar atau peristiwa yang berlaku dalam kehidupan. Peribahasa ini mempunyai unsur-unsur nasihat dan pengajaran yang berguna untuk dijadikan penduan hidup sepanjang zaman. Begitu jugalah dengan peribahasa ‘Ambillah patinya, buangkan hampasnya”.

Peribahasa ini bermaksud daripada tiap-tiap cerita atau perkara janganlah hiraukan yang salah atau yang buruk, ambil sahaja yang baik atau yang betul. Peribahasa ini mempunyai maksud yang sama dengan peribahasa “Buang yang keruh, ambil yang jernih”. Peribahasa ini boleh dihubungkaitkan dengan cerita jenaka “Pak Pandir” yang tidak asing lagi bagi masyarakat Melayu dan juga menghiburkan lagi lucu.

Pada suatu pagi, Mak Andeh menyuruh Pak Pandir menjemput Pak Haji dan Pak Lebai ke rumah kerana mereka hendak mengadakan kenduri doa selamat.

Lalu Pak Pandir bertanya, “Bagaimana rupa Pak Haji dan Pak Lebai itu, Andeh?”.

Mak Andeh pun menjawab. “Pak Haji itu berserban di atas kepalanya dan Pak Lebai pula yang berjanggut di bawah dagunya.”

Setelah mendengar penerangan isterinya, Pak Pandir pun pergi mencari Pak Haji dan Pak Lebai. Jauh dia berjalan, keluar masuk hutan. Apabila Pak Pandir sampai di pinggir sebuah kampung, dia berjumpa seekor kambing serta berkata, “Hai, Pak Lebai! Andeh menjemput kamu ke rumah. Kami hendak mengadakan kenduri.”

Oleh sebab ketakutan apabila melihat Pak Pandir, maka kambing itu berlari sambil berbunyi, “Bek! Bek!. Mendengarkan bunyi kambing itu, Pak Pandir pun berkata, “Mengapa Pak Lebai mengakatan nasi Andeh lembik? Tak lembik, keraslah!”

Pak Pandir mengejar kambing itu lalu ditangkapnya si kambing jantan. Pak Pandir pun mengheret kambing itu pulang.

Dalam perjalanan pulang, dia bertemu dengan sekawan burung pipit uban yang sedang mencari makan di padang. Maka Pak Pandir berkata, “Hai Haji, Andeh menjemput kamu ke rumah. Kami hendak mengadakan kenduri.”

Maka burung itu pun berbunya, “Pit! Pit!’. Mendengarkan suara burung itu, Pak Pandir pun berkata, “Rumah kami tidak sempit, Haji. Rumah kami luas dan besar. Marilah cepat. Andeh sudah lama menanti.”.

Sebentar kemudian, burung-burung itu pun berterbangan. Pak Pandir mengejar burung-burung itu tetapi tidak dapat menangkapnya. Dia naik berang. Dia mengambil sebatang kayu lalu melemparkan ke arah burung-burung itu. Kayu itu mengenai seekor burung lalu burung itu jatuh ke tanah. Maka segeralah Pak Pandir mengambilnya sambil berkata. “ Tadi aku ajak baik-baik, kau tidak mahu, sekarang baru hendak.” Dia pun berjalan pulang.

Sesampainya di rumah, Pak Pandir pun menunjukkan burung pipit dan kambing itu kepada Mak Andeh sambil berkata, “Andeh, ini Pak Haji dan Pak Lebai yang Andeh suruh aku jemput. Bagai hendak mati aku mengejar. Kedua-duanya tidak mahu diajak makan.”.

Apabila melihat burung dan kambing itu, Mak Andeh pun menjadi begitu marah lalu berkata, “Aduhai, Pak Pandir memang tidak boleh diharap! Lain disuruh, lain pula yang dibuat!”.

Begitulah jalan cerita jenaka yang bertajuk “Pak Pandir”. Menarik bukan? Daripada cerita ini, kita dapat mengikut kelakuan Pak Pandir yang elok dan tidak menghiraukan yang tidak elok. Walau bagaimanapun, kita digalakkan mempelajari daripada kesilapan yang dilakukannya dan jangan mengikutinya pada masa hadapan. Marilah kita melihat baik buruk daripada cerita ini dan cuba praktikkan dalam hidup kita.

Watak Pak Pandir adalah seorang yang tidak bijak. Dia tidak mengenal pun siapa itu Pak Haji dan Pak Lebai. Tambahan pula, dia berdaya menangkap dua ekor binatang itu sebagai para jemputannya untuk kenduri di rumah. Dengansambil lewa, dia menangkap seekor kambing daripada sekawan kambing yang rupanya semua sama. Begitu jugalah apabila dia mengejar burung yang berterbangan itu.

Selain itu, dia seorang yang senang hilang kesabarannya. Dia terus mengejar kambing-kambing itu apabila mereka berlari. Begitu jugalah dengan burung-burung itu. Dia meninggikan suaranya apabila kambing itu mengembek yang dianggapnya kambing itu menyatakan nasi Mak Andeh lembik. Dia juga melempar sebatang kayu menuju ke arah burung-burung itu apabila dia gagal menangkapnya.

Tetapi, ada juga ciri-ciri Pak Pandir yang dapat dicontohi. Walaupun Pak Pandir bodoh, dia tidak sombong. Dia bertanya kepada Mak Andeh akan rupa para jemputan mereka. Kita harus mencontohi ciri-ciri sebegini. Bak kata pepatah, “Malu bertanya, sesat jalan”. Dalam kehidupan ini, kita tidak seharusnya bersikap bodoh sombong kerana jika kita enggan bertanya, kita tidak dapat mempelajari daripada kesilapan kita.

Dia juga mendengar akan kata-kata dan arahan Mak Andeh. Dia tidak membantah apa lagi merungut. Dia sanggup keluar masuk hutan mencari mereka. Kita sebagai manusia biasa harus bertolak ansur agai tiada pertangkaran atau permusuhan akan berlaku. Ia juga menunjukkan cara-cara kita menghormati antara satu sama lain.

Justeru, kita harus menapis carite-carite yang dibaca ataupun ditonton agai kita dapat meraih yang terbaik daripadanya. Contohi yang elok, pelajari yang tersilap. Memang tepatlah seperti kata peribahasa Melayu, “Ambillah patinya, buangkan hampasnya”.