<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



February 8, 2009
Cipta Jaya
Hanya tinggal setahun lagi untuk saya bersiap sedia menghadapi sesuatu yang akan menentukan masa depanku. Saya harus menduduki Peperiksaan Peringkat ‘O’. Perasaan gementar dan gelisah menyelubungi diri setiap kali isu ini muncul dalam otak fikiran saya.

Saya tidak mahu gagal. Saya tidak mahu mengecewakan ibu dan ayah. Saya takut tidak dapat berjaya memasuki maktab rendah yang saya inginkan. Saya takut cita-cita saya semuanya tidak kesampaian. Saya juga takut aku tidak dapat menjadi seorang yang disanjung tinggi di kalangan masyarakat suatu hari nanti.

Adakah apa-apa yang akan saya pelajari cukup untuk menjawab soalan-soalan yang akan dikemukakan? Dapatkah saya meraihkan markah yang cemerlang lagi memuaskan? Dapatkan saya mengukirkan senyuman di bibir ibu dan ayah? Jika takdir keputusan saya tidak memuaskan, dapatkah saya menduduki Peperiksaan Peringkat ‘A’ pula? Berlegar-legar soalan-soalan ini meroboh alam fikiran saya.

Saya tetap tabah. Saya tidak akan membiarkan kegelisahan ini menghalang kemaraan saya. Saya akan menguatkan azam menghadapi dunia yang akan memerah semangat dan keringat sebelum ia merelakan kejayaan. Saya telah memerah otak memikirkan cara-cara untuk aku meraih kejayaan.

Cipta jaya. Apakah definasi cipta jaya? Cipta jaya bermaksud membina kejayaan hidup sendiri. Pada pandangan saya, cipta jaya juga bermaksud ketabahan seseorang untuk menyedari kelebihan atau kemahirannya. Saya ingin mencipta kejayaanku untuk Peperiksaan Peringkat ‘O’ itu. Jika usaha saya cukup untukku cemerlang, saya boleh meneruskan usaha saya ke tahap yang lebih tinggi lagi untuk Peperiksaan Peringkat ‘A’ pula.

Mari kita mula. Apakah cara-cara untuk meraih kemenangan? Untuk berjaya melakukan sesuatu, kita harus mempunyai sebuah strategi yang kukuh. Strategi ini haruslah berkebolehan digunakan untuk jalan keluar daripada sebarang cabaran yang dihadapi.

Pertama sekali, keadaan adalah salah satu perkara penting untuk pembelajaran. Saya belajar dan menyudahkan kerja-kerja sekolah saya di rumah. Sudah beberapa kali saya pergi ke perpustakaan untuk belajar. Tetapi, atas sebab-sebab tertentu, saya tidak dapat menumpukan perhatian pada kerja-kerja saya.

Kedua adalah fikiran kita. Saya selalu mengingatkan diri saya setiap kali saya rasa bagai ingin putus asa. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Peribahasa yang telah saya pelajari waktu sekolah rendah dahulu tetap mekar dalam fikiran saya. Maksud bagi peribahasa ini adalah, biarlah kita bertungkus-lumus membuat kerja sekarang, asalkan kita dapat membina hidup bahagia pada hari-hari yang akan datang.

Saya terdorong oleh semangat dan pertolongan yang ditumpahkan oleh guru-guru dan rakan-rakan saya. Jikalau saya mempunyai masalah ataupun soalan yang terngiang-ngian di fikiran, saya berjumpa dengan para guru untuk mendapatkan penyelesaian. Rakan-rakan saya memberikan semangat untuk saya menghabiskan kerja-kerja yang diberi. Mereka juga memberikan ringkasan bagi sesubuah pengajaran jika saya tidak menghadiri sekolah pada hari tersebut.

Perkara yang teramat penting adalah, jangan pernah syak waham dengan guru-guru kita. Guru-guru ini telah bertungkus-lumus untuk menolong kita berjaya dalam pelajaran. Niat mereka sangat bersih dan mereka ikhlas ingin mengajar. Kita harus ingat bahawa seorang guru tidak meleteh kerana benci. Beliau hanya inginkan kita berubah sikap yang buruk. Mereka mahu kita menjadi seseorang yang berbudi bahasa dan mempunyai sifat-sifat terpuji.

Strategi yang terakhir adalah kerja secara fizikal. Saya tidak mahu ketinggalan dalam pelajaran. Justeru, saya selalu menghabiskan kerja-kerja saya dan menghantarnya awal ataupun pada tarikh penghantaran yang telah ditentukan. Jika saya mula melengah-lengahkan kerja, ia akan bertambah dan saya akan menghadapi cabaran yang besar, iaitu untuk menghabiskan kesemua kerja itu dalam masa yang lebih kurang.

Saya harus rajin dan tekun membuat kerja sekolah. Saya digalakkan bertanya kepada guru-guru jika mempunyai sebarang masalah dalam pelajaran. Saya juga boleh meminta lebih nota-nota dan bahan-bahan pelajaran yang boleh digunakan untuk ulangkaji sendiri.

Saya menghadiri kelas tusyen di rumah sepupu rakan saya. Kita diajar mata pelajaran sains dan matematik. Walau bagaimanapun, kita diberi kebebasan untuk menanyakan sebarang soalan tentang mata pelajaran lain. Saya tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini jadi saya selalu bertanya tentang kerja sekolah bagi mata pelajaran bahasa melayu.

Untuk menyenangkan cara saya mengimbangi pelajaran, ko-korikulur aktiviti, waktu bersenam dan masa buat keluarga, saya telah membuat sebuah jadual harian. Jadual ini amat berguna dan berkesan. Saya mencatatkan waktu saya di sekolah, waktu saya sampai ke rumah, waktu untuk rehat, waktu untuk belajar, waktu untuk keluarga dan waktu untuk bersenam. Jadual ini hanya boleh diubah pada waktu cuti sekolah sahaja.

Pada setiap hari Isnin hingga Jumaat, saya menerhedkan waktu rehat saya satu jam sahaja. Selepas itu, saya akan mula membuat kerja sekolah. Waktu untuk kerja sekolah tidak diterhadkan kerana ia semuanya terletak kepada berapa banyak kerja yang diberi. Jika ada masa lagi, saya akan mengulangkaji pelajaran selama dua jam. Sebelum tidur, saya membaca buku dahulu. Kadangkala saya tidak tidur kerana mempunyai ko-korikulur aktiviti yang habis lewat dan banyak kerja sekolah telah diberi hari itu. Tetapi saya tidak pernah tertidur semasa waktu pelajaran.

Terlebih dahulu, saya telah berazam untuk memberikan yang terbaik pada tahun ini. Saya telah pelajari hampir kesemua kesilapan yang telah saya lakukan tahun lepas. Saya tidak mahu sejarah berulang. Saya mahu berubah. Saya mahu menjadi seorang yang disayangi, dapat berjasa kepada negara dan dapat menggembirakan ibu dan ayah. Keinginan saya ini semua menjadi jejak pertama saya mencapai kejayaan. Ia merupakan kunci bagi masa depan yang cerah.

Cita-cita saya adalah untuk menjadi seorang guru ataupun doktor. Kerjaya ini memerlukan usaha yang gigih. Saya tidak boleh bersikap endah tak endah. Saya selalu memcari maklumat tentang cita-cita saya. Dari situ, saya cuba mengikut sikap seorang guru atau doktor. Saya sirius dalam kerja yang diberi. Saya bajai maklumat yang saya dapat untuk mencapai cita-cita saya. Oleh itu, saya selalu cuba bersikap sesuai pada setiap masa.

Ilmu-ilmu bantu dapat menolong saya sedikit sebanyak dalam perjalanan saya mencapai kejayaan. Ilmu ini percuma dan ia adalah salah satu cara saya meningkatkan lagi pemahaman saya dalam sesebuah mata pelajaran. Ilmu-ilmu bantu ini boleh didapatkan daripada guru-guru dan rakan-rakan. Sebab itulah saya selalu ditanya para guru jika saya benar-benar faham akan pengajarannya.

Azam saya buat tahun ini adalah untuk memberi yang terbaik kepada semua pihak. Sekarang, saya mempunyai satu lagi azam, iaitu untuk membajai maklumat dan pelajaran demi mencapai cita-cita saya.