<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



February 8, 2009
Kejayaan
Kejayaan seseorang itu bukanlah didasarkan atas usaha sahaja. Bukalah mata dan lihat di sekeliling anda. Berapa ramai orang yang dapat anda lihat sedang menjalani hidup senang, membawa kereta mewah, tinggal di rumah besar dan berjawatan tinggi? Hebat bukan? Anda cemburu? Mengapa? Anda juga mahu hidup senang? Untuk pengetahuan anda, kejayaan itu bukanlah sesuatu yang mudah diraih. Kejayaan perlukan kerja keras.

Apa itu kerja keras? Seandainya anda mempunyai kerja sekolah tetapi anda malas hendak menyudahkannya. Adakah itu kerja keras? Tentu sekali tidak. Kerja keras memerlukan tenaga dan semangat seseorang untuk menyelesaikan sebuah tugasan. Dengan tidak menghabiskan kerja sekolah, tugasan anda akan bertambah setiap hari hinggakan anda mungkin tidak mempunyai cukup masa untuk menghabiskan kesemuanya pada masa yang ditetapkan.

Bak kata pepatah “Sedikit demi sedikit, lama-lama jadi bukit” dan “Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian”. Kejayaan bukan sahaja perlukan tenaga dan kerja keras, ia memerlukan juga ikhtiar, keyakinan, disiplin dan pengorbanan. Izinkan saya membawa para pembaca meninjau dengan lebih mendalam lagi fakta-fakta untuk meraih kejayaan.

Tanpa ikhtiar, adakah anda pasti anda boleh berjaya? Adakah anda berdaya untuk melakukan apa sahaja untuk menjejak di tangga kejayaan? Jika tidak, kemungkinannya anda akan terhambat dalam perjalanan mencapai kejayaan. Jika anda berikhtiar untuk melakukan apa sahaja, cabaran atau dugaan hidup tidak mungkin dapat menghalang anda daripada membesar dan berjaya.

Ingatkah anda pada masa anda baru belajar bertutur? Pastinya tidak. Cuba tanyakan kepada ibu bapa anda. Apakah perkataan pertama yang anda tuturkan? Bayangkan. Betapa susahnya ibu bapa anda ingin mengajar anda bertutur. Bukan senang kerja sebegini. Ibu bapa anda telah berikhtiar untuk menjadikan anda anak yang pintar. Jika mereka telah putus asa pada masa itu, anda mungkin tidak begitu matang dalam cara pertuturan anda hingga sekarang.

Keyakinan diri adalah datu lagi fakta untuk menggenggam api kemaraan. Anda harus mempunyai keyakinan diri untuk menghadapi dugaan. Apabila anda sudah yakin, besar kemungkinan anda akan tabah menghadapi sebarang cabaran. Keyakinan diri juga dapat mendorong anda untuk melakukan sesuatu yang tidak pernah dicuba.

Anak-anak kecil mula berjalan biasanya pada usia sebelas bulan. Bayangkan. Jika ibu bapa mereka tidak yakin anak mereka dapat berjalan dan enggan melakukan apa-apa untuk mengubah pemikiran sebegitu, anak mereka tidak mungkin berjaya menjejak bumi hingga lebih kurang enam bulan kemidian. Hal ini adalah satu kenyataan. Yakin pada diri anda. Insya-Allah, anda akan dapat menghadapi sebarang cubaan.

Apabila melakukan sebarang tugasan, anda seharusnya berdisiplin. Misalnya, apabila anda membuat kerja sekolah, anda harus pintar membahagikan masa untuk menyudahkan kerja sekolah itu, mengulangkaji pelajaran dan juga masa bersama keluarga. Bukan iu sahaja. Sesudah membahagikan masa anda, anda harus mengikut jadual itu dengan cekap. Jangan sesekali mengabaikan jadual anda dan sekaligus bersuka ria.

Dengan menunjukkan tahap disiplin yang mengkagumkan, anda dapat mempelajari kesilapan anda. Anda berpeluang memperbaiki kesilapan itu dan tidak mengulanginya sekali lagi pada masa akan datang. Anda dapat mengubah jalan hidup anda menuju ke arah yang lurus.

Akhir sekali, anda perlu redha dan sedia untuk berkorban. Bukanlah berkorban nyawa yang dimaksudkan. Anda harus bersedia mengorbankan masa anda bersantai untuk belajar atau membuat sesuatu yang lebih berfaedah. Anda mungkin boleh menggantikan dua jam masa untuk bermain komputer kepada masa untuk berbual-bual sesama anggota keluarga.

Pada masa kini, para anggota keluarga asyik sibuk dengan kerja mereka sendiri. Tidak kira di pejabat, di sekolah ataupun di rumah. Mereka akan melakukan kerja sendiri. Hal ini harus diubah. Para anggota keluarga harus meluangkan masa bersama untuk mengeratkan lagi tali perhubungan mereka. Di sini, ibu bapa akan dapat mengenalpasti sebarang masalah yang dihadapi anak-anak mereka.

Apakah tahap kejayaan. Adakah belajar daripada kesilapan itu satu kejayaan?Adakah mendapatkan markah cemerlang untuk peperiksaan itu satu kejayaan? Jawapannya adalah benar. Kesemua ini dikirakan sebagai satu kejayaan. Selagi anda dapat melakukan sesuatu perkara, anda sudah berjaya kerana anda diberi peluang untuk meneruskan kehidupan anda.

Siapa yang akan mendapat keuntungan jika anda berjaya? Tentu sekali anda yang akan mendapatkan keuntungan sepenuhnya. Teman-teman dan anggota keluarga anda juga dapat merasakan kepuasan hati. Mereka juga dapat mengongsi kejayaan anda bersama teman-teman mereka yang lain dan menjadikan ia sebagai sebuah inspirasi.

Apa akan berlaku jika anda gagal? Jangan berputus asa. Jangan kecewa. Jangan terus mengaku kalah. Cuba lagi. Sehingga berjaya. Anda harus menyediakan sebuah alternatif sekiranya pencubaan anda yang pertama tidak menjadi.

Justeru, usaha itu bukanlah fakta tunggal untuk meraih kejayaan. Walau bagaimanapun, ia tidak bermaksud usaha tidak penting. Asalkan anda sudah menentukan minda anda untuk bekerja bersungguh-sungguh, anda akan berjaya walau apapun keputusannya.