<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8212730082893941202\x26blogName\x3dbpghs+mcs+2009\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nadiah-hussin.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nadiah-hussin.blogspot.com/\x26vt\x3d589922684148642534', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

The world is like a playground.


{Holla}
puteri nadiah hussin
4p1
bukit panjang govt high sch
19.11.93
de.little@hotmail.com

{Say}



February 1, 2009
Perbelanjaan Seharian Saya
Saya diberi wang sebanyak dua puluh dolar seminggu untuk perbelanjaan sekolah. Wang ini, saya dapatkan daripada ayah. Saya tidak boros membelanjakan kesemua wang yang ada. Saya cuba berjimat sebanyak mungkin. Sebabnya, bukan senang bagi ayah untuk mendapatkan wang pembiayaan saya. Pada akhir minggu, saya menabung wang yang berlebihan. Dari situ, saya dapat mengumpul wang yang agak banyak sesampainya akhir bulan.

Wang perbelanjaan sekolah dikhaskan untuk membeli makanan dan sedikit barangan sekolah sahaja. Ayah saya memberi wang berlebihan untuk perbelanjaan lain. Jika saya keluar pada hujung minggu, ayah memberikan wang sebanyak lima dolar sehari. Wang ini untuk kecemasan, sekiranya terjadi sesuatu yang tidak disangkakan. Walaupun kesenangan yang ayah bentangkan, saya tidak mengambil kesempatan untuk meminta wang secara keterlaluan hanya untuk membeli barangan yang tidak perlu. Saya tidak mahu ayah bekerja sehari suntuk untuk mendapatkan wang hanya buat saya memboros. Situasi sebegitu diberi nama 'tidak berhati perut'.

Tentu ada budi yang harus dilakukan sebelum mendapatkan wang. Sejak ibu tidak lagi tinggal bersama, saya sering menolong ayah mengemas rumah dan melakukan kerja-kerja yang dahulunya disudahkan ibu. Pada setiap hujung minggu, saya melakukan kerja rumah seperti menyapu, melipat kain baju, mencuci baju dan menggosokkan baju-baju buat pemakaian mingguan. Pada hari sekolah pula, saya hanya berdaya memasak, mengemas dapur dan menjaga kebersihan rumah. Sudah tentu kerja-kerja sebegini menjejaskan waktu saya menghabiskan kerja sekolah. Namun, tiada orang lain yang saya sayangi lebih dari ayah kandung saya sendiri.

Setelah lelah menghabiskan kerja rumah, ayah memberikan apa yang saya perlu, wang. Saya menghindari daripada menggunakan wang yang telah ditabung. Ibu menamakan tabung saya 'tabung khinzir'. Kenapa? Ibu berkata, 'Apabila memasukkan wang ke dalam tabung tersebut, tidak usah memegang tabungnya. Tetapi apabila hendak mengeluarkan wang yang ada untuk berbelanja, harus dibuka tabungnya, justeru dipegang 'khinzir itu', ' Dengan pengajaran sebegitu, saya sering mengingatkan diri saya agar tidak mendatangkan dosa dengan mengeluarkan wang tabungan untuk berbelanja sesuka hati.

Untuk membelanjakan wang yang didapati sebaik-baiknya, saya mencatat perbelanjaan saya. Justeru, saya dapat menjejaki perbelanjaan saya setiap minggu. Kadangkala saya berbelanja secara berlebihan, kadang kala berkurangan. Saya cuba sedaya upaya untuk berbelanja hanya buat pokok, tanpa bunga. Itulah perbelanjaan seharian saya.